cacaoplantage - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Peter Vos - WaarBenJij.nu cacaoplantage - Reisverslag uit Cahuita, Costa Rica van Peter Vos - WaarBenJij.nu

cacaoplantage

Door: anjapeterannesamara

Blijf op de hoogte en volg Peter

24 Februari 2012 | Costa Rica, Cahuita

We zijn de dag begonnen met een ontbijt met hindernissen. Eerst hebben we tot negen uur zitten wachten op de bestelde broodjes. Toen bleek dat "voor twee dagen" voor meerdere uitleg vatbaar is (we hadden overigens gisteren geen enkele moeite om het brood in 1 keer naar binnen te werken). Dan maar naar het dorp. We waren heel blij met ons verwoven bruinbrood,maar al in de auto zei Peter dat hij een mier zag lopen. Toen ik bij het hotel het brood opensneed krioelde het opeens van de beestjes. Honderden over de tafel en mijn armen. Gelukkig hadden we ook nog een wit brood. De kinderen waren er stil van. Na dit bijzondere ontbijt zijn we naar een cacaoplantage gegaan. We kregen een rondleiding van een Amerikaan die een soort antropologie studeerde. Hij bestudeerde een Panamese inheemse stam (Bribi indianen) die ook op de plantage werkt. We hebben gehoord dat tot 1970 er echt alleen Jamaicaanse negers en inheemse indianen woonden in het zuid-oosten van Costa Rica. Er was geen fatsoenlijke weg en dus nauwelijks contact met de andere Costaricanen. Ze vervoerden cacao, suiker en bananen per ezel trein. De taal was engels. Sinds de weg is hun leven dus erg veranderd. We kregen uitleg over cacaobomen en hebben uiteindelijk onze eigen chocola gemaakt (niet lekker). Daarnaast ook veel geleerd over rubberbomen, chiquita-pesticiden, symbiotische groei (Anne zei dat ze wist wat dat was, maar ze bleek parasitisme te bedoelen, bijna goed dus: erg knap) vegetatieve reproductie :). Veel geleerd dus. Morgen gaan we weer door naar Puerto Viejo de Sarapiqui. We hopen op een kortere rit!

• 24 Februari 2012 - 07:57

Marianne Derkse:

Het is voor ons hier thuis heel leuk om jullie op deze manier te volgen. Wat een ervaringen vooral ook voor de kinderen.

• 24 Februari 2012 - 08:49

Geert En Marianne:

Heerlijk.... Wij zitten hier net lekker te ontbijten; lezen we jullie beestjes-verhaal! De kriebels lopen ons hier al over de rug ;-). Tja, je wilt een avontuurlijke reis of niet.....

• 25 Februari 2012 - 10:32

Opa En Oma Vos:

Hoi Anja .Wat leuk zoveel mieren als broodbeleg Wel met peper en zout toch zeker ? Voor de kinderen en jullie wel een leuke ervaring denken we.

• 25 Februari 2012 - 21:21

Roos :

Hoi Peter, Anja, Anne en samara,

Ik heb alle verhalen van jullie al gelezen, en het ziet er heel erg leuk uit! (behalve die mieren..) ik heb ook mooie foto's gezien! En ik heb opgezocht wat voor slang het was, het was echt een hele enge giftige slang, haha!! Nog heel veel plezier;)

Groetjes en x roos